POSTAT I » Minnen

» Ta bort snö, så är sommar här

"Jag minns att pappa byggde den lilla dammen. Jag minns hur han grävde en grop, hur han la i en sådan svart gummimatta för att hålla vatten kvar i gropen innan han la dit en sorts av fontän och en del medelstora stenar så blev det så fint att jag tyckte om att titta på hur vattnet porlade i dammen. Ibland kunde jag fånga några små grodor och skräddare tillsammans med min syster Elin, som var tre år äldre. Varje gång då blommorna växte, såg jag att all snö hade smält men isen i dammen hade inte gjort det och jag ville att sommar skulle vara kommen så brukade jag ta upp alla isbitar som låg flytande i dammen för att krossa dem så de skulle försvinna och då kunde sommaren vara kommen redan då. Jag var inte äldre än 4 eller 5 år gammal."





Tänkte på min "så kallade bok" när jag tänker på att jag faktiskt längtar tills sommar är här, och samtidigt hade jag och M pratat om vår barndom då hon ställde några frågor för att friska upp sitt minne om att jag blev döv, eller snarare gravt hörselskadad efter hjärnhinnesinflammation år 1990. Då berättade jag att min syster Elin hade berättat för mig att jag älskade att sjunga till låten "Idas sommarvisa" då kom jag på att jag aldrig har tagit chans och läsa texten till låten förrän nyss. Den påminde om min barndom, det där med att ta bort snö och is så kunde sommar vara här nu.

Tänk om man kunde göra så? Bara ta bort snö och is, så är sommar här.


"Du ska inte tro det blir sommar

ifall inte nå´n sätter fart

på sommarn och gör lite somrigt,

då kommer blommorna snart.

Jag gör så att blommorna blommar,

jag gör hela kohagen grön,

och nu så har sommaren kommit

för jag har just tagit bort snön."

- Idas Sommarvisa

Kommentarer
♥ från Syster

<3 fin låt! tänker alltid på dig när jag hör den!



2009-03-20 @ 15:13:20
♥ från Lotta

den låten var min favorit när jag var liten. :)



2009-03-21 @ 15:05:37

Lämna kommentar:

» Namn:
Spara uppgifter

» Mailadress: (visas ej)


» URL/Bloggadress:


» Meddelande:

Trackback